Föräldramöte
år 4-6, tisdag 8/9 2015
Biträdande rektor, Karin Forsberg,
informerar:
Vi skriver verksamhetsprogram
varje år, som vi arbetar efter. Kommer att läggas ut på skolans
hemsida.
Bl a handlar det om kunskap och
lärande.
- inkluderande arbetssätt: Alla
elever ska vara i klassrummet. Undervisningen anpassas efter
elevernas individuella behov. Forskning visar, alla elever lär sig
mer på det sättet.
- Språkutvecklande arbetssätt:
Vi arbetar språkutveclande i alla ämnen. Genom att förstå ord och
begrepp är det lättare att förstå innehållet, eleverna utvecklas
snabbare och bättre.
- Öka användandet av digitala
verktyg. Vi ligger ganska lågt, men kommer att öka. I år köper
vi in chromebooks, tre klassuppsättningar till mellanstadiet, samt
en klassuppsättning i-Pads.
Bedömning för lärande (BFL):
Framgångsrik metod för att göra eleverna medvetna om sina mål och
sin egen utveckling.
Målen tydliggörs, vad ska eleverna
kunna?
Synliga tecken på lärande.
Feedback, coachning.
Aktivera eleverna som resurser,
utvecklande för båda parter..
Elevers ansvar för sitt eget
lärande. Det är lättare att nå sina mål om man vet vart man
ska.
Likabehandlingsplanen, är under
omarbetning. Kommer snart att finnas på hemsidan. (Vi kallar den
Handlingsplan för trygghet och trivsel, men rubriken kommer
fortfarande att vara likabehandligsplan)
Mål för mellanstadiet: Inga
elever ska utsättas för kränkningar
Vi ska ha ett vårdat språk
Minska konflikter
All personal arbetar mot dessa mål,
både inom ramen för skoldagen, men även på Klubben. Bla har
eleverna livskunskap regelbundet. Vi försöker vara uppmärksamma på
vad vi hör i bl a korridorerna.
Vi försöker arbeta för att eleverna
ska lära känna varandra över klassgränserna.
Skolplattformen
närvaro/frånvaro, ska fungera nu
omdömen, finns tillgänglilga
kunskapsutveckling, kommer att införas
på sikt
planering, fungerar inte
tillfreddsställande än.
ledigheter, ansöker man om där. Vid
delad vårdnad, måste båda vårdnadshavare ansöka.
Ledigheter
Läraren godkänner enskilda dagar, upp
till fem dagar på ett läsår.
Inga ledigheter beviljas under perioden
med nationella prov.
Skolenkäten 14/9-9/10
Alla lärare
Alla elever i årskurs fem och nio
Alla vårdnadshavare till elever f-9
Trafikmiljön:
Låt barnen gå till skolan!
Om ni skjutsar era barn, släpp av dem
en bit ifrån, så att miljön runt skolan känns trygg för alla.
Föräldrarådet
En representant utses från varje
klass.
Första mötet 30/9
Rådet träffas ca två gånger per
termin, för att diskutera angelägna frågor och ev ordna
föreläsningar i frågor som engagerar, t ex skärmtid.
Information finns under en egen flik på
hemsidan.
Presentation av Klubbens personal
och undervisande lärare.
Fyrorna och
femmorna gick till sina klassrum och sexorna stannade kvar i aulan
för gemensam information och presentation för alla klasser.
Pia berättade om vilket bra jobb
alla gjorde, på bara två dagar, med att planera och genomföra
kick-offen för ettorna och tvåorna i Lugnet,
Gunilla informerade om undervisningen i
engelska. Alla elever ska själva aktivera webbdelen
till sin bok. Exakt hur man gör, står på insidan av pärmen.
De har ju redan sina konton, så det är bara att ”aktivera
produkt”.
Engelskaläxan kommer att, om
inget annat anges, gå ut på att man arbetar med uppgifterna på
webben minst 15 minuter, två gånger i veckan. I första hand
det kapitel vi arbetar med, men för en del kan det vara idé att
ligga steget före; om man tittat hemma innan, kan det vara lättare
att hänga med.
Vi kommer också att arbeta med annat,
utöver läromedlet, t ex träna på gamla nationella prov. Tanken är
att de (utöver att lära sig) ska känna sig trygga i situationen
och inte vara oroliga eller nervösa. Vi kommer gemensamt att gå
igenom uppgifter, jämföra och diskutera svaren, för att de bättre
ska förstå hur de blir bedömda.
Maija informerade om so. Vi
läser religion och samhällskunskap på hösten och geografi
och historia i vår. Just nu läser vi om världsreligionerna och
där ska de så småningom, i samarbete med svenskan, få skriva
faktatexter.
Även här använder vi gamla
nationella prov för att bl a träna på bedömning.
Hebba och Pia samplanerar matte
och no, diskuterar bedömningsuppgifter, kvaliteter m m.
Fortbildningen matematiklyftet
fortsätter även i år,
med inriktning på algebra.
Det kommer att vara mycket inför
nationella proven under våren. Undervisningen styrs inte av lärobok
utan av styrdokumenten, men vi använder boken som ett verktyg, stöd.
boken är ett nytt läromedel som är väldigt bra, med mycket
laborativa uppgifter. Ibland skrivs svaren på whiteboard eller
diskuteras fram, allt skrivs inte ner i en bok. Mycket kommunikation!
Mycket biologi under hösten. Jordens
utveckling och evolution och sen fortplantning, pubertet mm, vilket
kommer att vara ämnesövergripande under tema ”Kärlek”.
Hebba
jobbar bara deltid, 60% i år och är inte här hela tiden. Maija
delar mentorskap med både Hebba och Pia.
Kalendern på skolans hemsida,
http://www.vastbergaskolan.se
Gå in på ”årskurskalendrar” och år 6.
En månad i taget syns, men man kan
bläddra framåt flera månader. Här finns alla läxor och all
annan information som rör sexorna.
Om man klickar på meningen som står
på ett specifikt datum, kommer det upp mer information. Tanken är
att både barn och föräldrar ska använda kalendern.
Så småningom kommer vi att använda oss av Skolplattformen, men den
fungerar inte ännu. Vi meddelar när vi går över till den.
Det är väldigt viktigt att ni
sjukanmäler varje dag barnen är sjuka, så vi kan vara säkra
på att inget har hänt.
Betyg. Vi rekommenderar att alla
går in och tittar på en mycket informativ och bra film:
http://www.pedagogvarmland.com/filmer/betyg-sa-funkar-de
Se den gärna tillsammans med era barn!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar