måndag 14 september 2015

Protokoll Föräldramöte 8/9

Föräldramöte år 4-6, tisdag 8/9 2015

Biträdande rektor, Karin Forsberg, informerar:

Vi skriver verksamhetsprogram varje år, som vi arbetar efter. Kommer att läggas ut på skolans hemsida.
Bl a handlar det om kunskap och lärande.
- inkluderande arbetssätt: Alla elever ska vara i klassrummet. Undervisningen anpassas efter elevernas individuella behov. Forskning visar, alla elever lär sig mer på det sättet.

- Språkutvecklande arbetssätt: Vi arbetar språkutveclande i alla ämnen. Genom att förstå ord och begrepp är det lättare att förstå innehållet, eleverna utvecklas snabbare och bättre.

- Öka användandet av digitala verktyg. Vi ligger ganska lågt, men kommer att öka. I år köper vi in chromebooks, tre klassuppsättningar till mellanstadiet, samt en klassuppsättning i-Pads.

Bedömning för lärande (BFL): Framgångsrik metod för att göra eleverna medvetna om sina mål och sin egen utveckling.
Målen tydliggörs, vad ska eleverna kunna?
Synliga tecken på lärande.
Feedback, coachning.
Aktivera eleverna som resurser, utvecklande för båda parter..
Elevers ansvar för sitt eget lärande. Det är lättare att nå sina mål om man vet vart man ska.



Likabehandlingsplanen, är under omarbetning. Kommer snart att finnas på hemsidan. (Vi kallar den Handlingsplan för trygghet och trivsel, men rubriken kommer fortfarande att vara likabehandligsplan)

Mål för mellanstadiet: Inga elever ska utsättas för kränkningar
Vi ska ha ett vårdat språk
Minska konflikter

All personal arbetar mot dessa mål, både inom ramen för skoldagen, men även på Klubben. Bla har eleverna livskunskap regelbundet. Vi försöker vara uppmärksamma på vad vi hör i bl a korridorerna.
Vi försöker arbeta för att eleverna ska lära känna varandra över klassgränserna.


Skolplattformen

närvaro/frånvaro, ska fungera nu
omdömen, finns tillgänglilga
kunskapsutveckling, kommer att införas på sikt
planering, fungerar inte tillfreddsställande än.
ledigheter, ansöker man om där. Vid delad vårdnad, måste båda vårdnadshavare ansöka.



Ledigheter

Läraren godkänner enskilda dagar, upp till fem dagar på ett läsår.
Inga ledigheter beviljas under perioden med nationella prov.


Skolenkäten 14/9-9/10
Alla lärare
Alla elever i årskurs fem och nio
Alla vårdnadshavare till elever f-9


Trafikmiljön:
Låt barnen gå till skolan!
Om ni skjutsar era barn, släpp av dem en bit ifrån, så att miljön runt skolan känns trygg för alla.


Föräldrarådet

En representant utses från varje klass.
Första mötet 30/9
Rådet träffas ca två gånger per termin, för att diskutera angelägna frågor och ev ordna föreläsningar i frågor som engagerar, t ex skärmtid.
Information finns under en egen flik på hemsidan.


Presentation av Klubbens personal och undervisande lärare.



Fyrorna och femmorna gick till sina klassrum och sexorna stannade kvar i aulan för gemensam information och presentation för alla klasser.

Pia berättade om vilket bra jobb alla gjorde, på bara två dagar, med att planera och genomföra kick-offen för ettorna och tvåorna i Lugnet,

Gunilla informerade om undervisningen i engelska. Alla elever ska själva aktivera webbdelen till sin bok. Exakt hur man gör, står på insidan av pärmen. De har ju redan sina konton, så det är bara att ”aktivera produkt”.
Engelskaläxan kommer att, om inget annat anges, gå ut på att man arbetar med uppgifterna på webben minst 15 minuter, två gånger i veckan. I första hand det kapitel vi arbetar med, men för en del kan det vara idé att ligga steget före; om man tittat hemma innan, kan det vara lättare att hänga med.
Vi kommer också att arbeta med annat, utöver läromedlet, t ex träna på gamla nationella prov. Tanken är att de (utöver att lära sig) ska känna sig trygga i situationen och inte vara oroliga eller nervösa. Vi kommer gemensamt att gå igenom uppgifter, jämföra och diskutera svaren, för att de bättre ska förstå hur de blir bedömda.

Maija informerade om so. Vi läser religion och samhällskunskap på hösten och geografi och historia i vår. Just nu läser vi om världsreligionerna och där ska de så småningom, i samarbete med svenskan, få skriva faktatexter.
Även här använder vi gamla nationella prov för att bl a träna på bedömning.

Hebba och Pia samplanerar matte och no, diskuterar bedömningsuppgifter, kvaliteter m m.
Fortbildningen matematiklyftet fortsätter även i år, med inriktning på algebra.
Det kommer att vara mycket inför nationella proven under våren. Undervisningen styrs inte av lärobok utan av styrdokumenten, men vi använder boken som ett verktyg, stöd. boken är ett nytt läromedel som är väldigt bra, med mycket laborativa uppgifter. Ibland skrivs svaren på whiteboard eller diskuteras fram, allt skrivs inte ner i en bok. Mycket kommunikation!
Mycket biologi under hösten. Jordens utveckling och evolution och sen fortplantning, pubertet mm, vilket kommer att vara ämnesövergripande under tema ”Kärlek”.

Hebba jobbar bara deltid, 60% i år och är inte här hela tiden. Maija delar mentorskap med både Hebba och Pia.

Kalendern på skolans hemsida, http://www.vastbergaskolan.se Gå in på ”årskurskalendrar” och år 6.
En månad i taget syns, men man kan bläddra framåt flera månader. Här finns alla läxor och all annan information som rör sexorna.
Om man klickar på meningen som står på ett specifikt datum, kommer det upp mer information. Tanken är att både barn och föräldrar ska använda kalendern. Så småningom kommer vi att använda oss av Skolplattformen, men den fungerar inte ännu. Vi meddelar när vi går över till den.

Det är väldigt viktigt att ni sjukanmäler varje dag barnen är sjuka, så vi kan vara säkra på att inget har hänt.

Betyg. Vi rekommenderar att alla går in och tittar på en mycket informativ och bra film: http://www.pedagogvarmland.com/filmer/betyg-sa-funkar-de
Se den gärna tillsammans med era barn!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar