onsdag 23 september 2015

No LPP HT15






Ämne: BIOLOGI
Årskurs: 6

Livets utveckling och anpassning
Syfte
Varför vi ska arbeta med det här
Du ska kunna

  • Beskriva och förklara
  • Undersöka
  • Granska och motivera
Konkreta mål för dig som elev





Du ska kunna:

  • beskriva livets utveckling i stora drag.
  • förklara Darwins teori som kallas för Evolutionsteorin, hur den har utvecklats och hur den har påverkat.
  • ge exempel på anpassningar som organismer har gjort till sin miljö (olika naturtyper i världen) för att överleva.
  • ge exempel på hur vi människor är i behov av naturen och samtidigt påverkar den och vilka konsekvenser det ger.
  • granska information kring naturvetenskapliga upptäckter och motivera vad de betyder för oss i dag,
  • resonera och argumentera i frågan hur vi bäst löser problemen som uppstår när vi påverkar naturen negativt.
  • utföra undersökningar/försök och dokumentera dem.
Se andra sidan för exempel på vad du ska kunna
Ord och begrepp
anpassning, biologisk mångfald, blötdjur, cyanobakterier, däggdjur, evolution, fossil, fotosyntes,groddjur, individ, kamouflage, klorofyll, naturligt urval, nässeldjur, kräldjur, revir, svampdjur, toffeldjur, urdjur, utdöd,

Bedömning


Så här kommer du att få visa vad du lärt dig





Kan du svara på frågorna på detta?!


  • Skrivuppgifter, korta och långa
  • Muntligt, parvis, gruppvis och i helklass
  • Utföra försök


  • Du ska skriftligt och i stora drag kunna beskriva livets utveckling, sortera djurgrupper efter likheter och skillnader samt med hjälp av evolutionsteorin svara på frågor som: Varför fick/har giraffen en lång hals?
  • Utifrån information om fossilfynd ska du skriftligt kunna motivera varför fossilfynd är viktiga för forskningen.
  • Du ska skriftligt och muntligt kunna beskriva och förklara anpassningar som olika organismer har gjort för att klara sin miljö, och kunna svara på frågor som: Hur bevarar vi mångfalden? Varför är en orangutang en hotad art?
    Varför är det en bra anpassning att vara kamouflerad?
    Varför finns det fler arter i regnskogens överskikt än på marken?
  • Du ska skriftligt och muntligt kunna resonera och argumentera i frågan hur vi bäst löser problemen som uppstår när vi påverkar naturen negativt.
  • Kunna utföra försök och dokumentera det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar