Konkreta
mål för dig som elev
|
Du
ska kunna:
beskriva
livets utveckling i stora drag.
förklara
Darwins teori som kallas för Evolutionsteorin, hur den har
utvecklats och hur den har påverkat.
ge
exempel på anpassningar som organismer har gjort till sin
miljö (olika naturtyper i världen) för att överleva.
ge
exempel på
hur vi människor är i behov av naturen och samtidigt påverkar
den och vilka konsekvenser det ger.
granska
information kring naturvetenskapliga
upptäckter och motivera
vad de betyder för oss i dag,
resonera
och argumentera i frågan hur vi
bäst löser problemen som uppstår när vi påverkar naturen
negativt.
utföra
undersökningar/försök och
dokumentera dem.
Se
andra sidan för exempel på vad du ska kunna
|
Ord
och begrepp |
anpassning,
biologisk mångfald, blötdjur, cyanobakterier, däggdjur,
evolution, fossil, fotosyntes,groddjur, individ, kamouflage,
klorofyll, naturligt urval, nässeldjur, kräldjur, revir,
svampdjur, toffeldjur, urdjur, utdöd,
|
Bedömning
Så
här kommer du att få visa vad du lärt dig
Kan
du svara på frågorna på detta?!
|
Skrivuppgifter,
korta och långa
Muntligt,
parvis, gruppvis och i helklass
Utföra
försök
Utifrån
information om fossilfynd ska du skriftligt kunna motivera varför
fossilfynd är viktiga för forskningen.
Du
ska skriftligt och muntligt kunna beskriva och förklara
anpassningar som olika organismer har gjort för att klara sin
miljö, och kunna svara på frågor som: Hur bevarar vi
mångfalden? Varför är en orangutang en hotad art?
Varför
är det en bra anpassning att vara kamouflerad?
Varför
finns det fler arter i regnskogens överskikt än på marken?
Du
ska skriftligt och muntligt kunna resonera och argumentera i
frågan hur vi bäst löser problemen som uppstår när vi
påverkar naturen negativt.
Kunna
utföra försök och dokumentera det.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar