tisdag 19 maj 2015

No-lpp






Ämne: BIOLOGI och FYSIK
Årskurs: 5


Våra sinnen samt ljus och ljud

Syfte
Varför vi ska arbeta med det här
  • Beskriva och förklara
  • Undersöka
  • Granska och motivera
Konkreta mål för dig som elev


Du ska kunna:

  • förklara vilka våra sinnen är och hur de fungerar
  • ge exempel på hur djur använder sina sinnen
  • veta vilka hjälpmedel man kan få om man har nedsatt syn och hörsel
  • berätta hur vi kan skydda våra sinnesorgan
  • något om ljus - tex hur vi kan se ett föremål, några av ögats delar, ljusets egenskaper
  • något om ljud - hur vi kan uppfatta ett ljud, några av örats delar, ljudets egenskaper
  • göra en planering som testar något sinne, utföra, dokumentera och utvärdera
  • motivera och argumentera i frågor som handlar om våra sinnen



Ord och begrepp

absorbera, brytning,konkav, konvex, lins, ljus, ljuskälla, reflexion, skugga, balansorgan, snäcka, stämband, trumhinna, hörselben, buller, decibel, eko, hertz, ljudvågor, blindskrift, färgblind, kontaktlins, närsynt, tinnitus, översynt, besk, luktcell, näshåla, slemhinna, umami, elastisk, isolerande, pigment, svettkörtel, underhudsvett


Bedömning
Så här kommer du att få visa vad du lärt dig
  • bedömningsuppgifter på delar av området (ofta skriftligt)
  • skriva en labbrapport
  • en argumentationsuppgift (muntligt och skriftligt)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar