onsdag 17 september 2014

5C Föräldramöte 10/9-14

 Minnesanteckningar (ur minnet)
  • Tankar/frågor efter info i ljushallen
    Likabehandlingsplanen: Den revideras i dagsläget men kommer att finnas på hemsidan framöver.
    Incidenten måndag 8/9: Flera vuxna var på plats och händelsen polisrapporterades. Krisgruppen hade möte dagen efter på morgon. Då bestämdes det att fritidspersonal kommer också att ha rastvästar på sig ute i hopp om att synas mer. Dagarna efter händelsen fick barnen prata ut om det som hade hänt.

  • Matematiklyftet/En läsande klass 
    Just nu pågår en hel del fortbildning bland oss pedagoger. Samtliga matematiklärare går ”Matematik lyftet” och samtliga svensklärare går ” En läsande klass”.

  • Analys innan sommaren
    Innan sommaren satt vi lärare i ämnesgrupper och analyserade vår undervisning. Några delar som vi i ma/no gruppen konstaterade var att vi behöver öva barnen i att vara muntligt aktiva, skriva och tala med ämnesspecifika ord och mer utförligt. Vi behöver också träna barnen i studieteknik.

  • Externa utvärderingsgrupp 12 nov
    På uppdrag av oss och stadsdelen kommer det hit en grupp människor som skall utvärdera oss lärare och vår undervisning. En person från externa gruppen kommer hit den 12 nov och är med klassen under hela dagen. Syftet är att vi pedagoger ska få återkoppling på vår undervisning och möjlighet att utveckla oss.

  • Lpp=lokala pedagogiska planen
    Lpp har skickats hem vid några tillfällen. I en sådan kan man ta dela av vad som kommet att tränas, utvecklas och bedömas, hur det tränas, utvecklas och bedöms. Vi tänker att Lpp kan vara ett bra sätt för elev som vårdnadshavare att bli involverade i skolarbetet och kunskapsutvecklingen.
  • Schemat
    Vi pratade om att vi på måndagar börjar 8.00. Studietiden ligger som förra året, alltså på torsdagar mellan kl 14.30 och 15.30 (frivilligt). Klasstiden är ny för i år. Då har vi klassråd, livskunskap och vi drar information. Vi kommer också att arbeta vidare med arbetsro under detta läsår och det arbetet diskuteras och planeras på klasstiden. Lunchtiden togs upp, vissa upplever att det är kort lunch. På schemat är det utlagt 20 min men i regel är vi i matsalen mellan 11.20 (25) till 11.50.
  • Närvarorapportering/Skolplattformen ersätter skola24 efter v 44
    Efter v 44 byter vi plattform. Mer information om detta kommer. Den fungerar som skola24 och lite till. Närvaro/frånvaro registreras och all dokumentation kring varje elev samlas på ett ställe. Frågan om app till denna plattform kom upp. Plattformen kommer att ha en responsiv hemsida, vilket innebär att den är anpassad för mobil, ipad etc. Däremot kommer de inte ha en officiell app. Men man kan nå informationen från en telefon till exempel. 
    Närvaro och sena ankomster noteras varje morgon. Viktigt att vårdnadshavare går in varje dag och           registrerar frånvaro så tidigt som möjligt, före kl 8.00. Är eleven inte på plats i skolan och ingen frånvaro är   anmäld uppstår en oro om var denna elev befinner sig.

    Frånvaro över 20% anmäls till EHT (elevhälsoteamet) och skolan sammankallar till möte.
  • Läxor
    Eleverna har i regel 3 läxor varje vecka. Matematik och Svenskläxa till torsdagar och engelskläxa till fredagar. Eleverna har en vecka på sig att göra läxan. Skulle man inte ha läxan eller tappart bort den, vill vi lärare att varje elev i första hand frågar en/två kompis/ar som skickar eller visar läxan.

    Det skrivs om läxorna i skoldagboken och på bloggen. På bloggen står också om veckan och kommande händelser. Skoldagboken ska alltid ligga i väskan.
  • Förväntan dokumentet
    Diskussion i smågrupper kring vad som förväntas av skolan, eleven och målsman. Ta del av detta dokument, ”Vad Västberga förväntar sig”. Sovtider och läxrutiner togs upp.

  • Klassföräldrar och Valborg
    Rita, Noel, Hanna och Sagas vårdnadshavare är denna termin klassföräldrar. Valborg togs upp. Klassföräldrar träffas och planerar inför valborg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar